Het kernkwadrant

Kernkwadranten bestaan uit vier elementen

1. Kernkwaliteit (positieve eigenschap)

Kernkwaliteiten zijn positieve eigenschappen die typerend zijn voor jouw persoonlijkheid. Het zijn eigenschappen die je altijd al hebt gehad. Vaak zijn het eigenschappen die je zelf heel gewoon en vanzelfsprekend vindt, maar die anderen juist in jou waarderen.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Geduldig
  • Humor
  • Vriendelijk
  • Moedig
  • Overtuigend
  • Zorgzaam
  • Vindingrijk
  • Optimistisch
  • Creatief
  • Zorgvuldig
  • Verantwoordelijk
  • Initiatiefrijk.

2. Valkuil (aandachtspunt)

Soms kan juist je kwaliteit een valkuil worden. Als je doorschiet in je kwaliteit. Of als je de kwaliteit blijft inzetten, terwijl de situatie om iets anders vraagt. Een valkuil is een vervorming van je kwaliteit, een teveel van het goede. Het is de andere kant van de medaille. Je kwaliteit wordt dan juist een zwakte. Ben je erg besluitvaardig, dan kun je in de valkuil trappen drammerig te worden. Of: als je doorschiet in je zelfvertrouwen, word je arrogant.

3. Uitdaging (leerpunt)

Hoe zet je je kwaliteit nu zo in dat je niet in je valkuil stapt? Dat is jouw uitdaging. Je uitdaging is het positief tegenovergestelde van je valkuil. Het is het gedrag dat voortkomt uit een eigenschap die jij zelf van nature mist. Een eigenschap die je bewondert in anderen en waarvan anderen tegen je zeggen dat ze zouden willen dat je dat gedrag eens vaker liet zien. Kun je bijvoorbeeld goed luisteren, dan kan je valkuil zijn dat je passief bent. Anderen zullen tegen je zeggen: ‘spreek je eens uit, wat vind jij nou eigenlijk?’ Jouw uitdaging ligt erin om meer voor je eigen mening uit te komen en assertiever te worden.

4. Allergie (irritatiepunt)

Soms raak je geïrriteerd door het gedrag van anderen. Dat gedrag waar je snel geïrriteerd van raakt, noemen we jouw allergie. Vaak vind je dit gedrag zo irritant, omdat het precies het negatief tegenovergestelde is van jouw kernkwaliteit. Iemand die nauwkeurigheid als kernkwaliteit heeft, zal snel geïrriteerd raken van een collega die slordig werk aflevert. Iemand die zelf heel gul is, kan zich boos maken om iemand die in zijn ogen gierig is. En iemand die zelf heel besluitvaardig is, kan zich groen en geel ergeren aan iemand die steeds maar weer blijft twijfelen.