Kwaliteitszorg in de praktijk

INLEIDING

Een aantal reacties van cliënten op de kwaliteit die de apotheek levert, op de website ZorgkaartNederland.

‘Ik had problemen met de levering van medicatie. De assistente dacht actief mee over vervanging. Ik ben zeer tevreden.’

‘De medewerkers luisteren niet. Ze zijn niet flexibel en heel onvriendelijk. Een goedemiddag kan er niet eens af. Ze lopen ineens weg en je hebt geen idee wat ze gaan doen.’

‘Wanneer je je medicatie niet kunt ophalen in de apotheek, is er een mogelijkheid om het te laten bezorgen of het op te halen bij een supermarkt. Zeker voor mensen die veel werken is dit een uitkomst.’

‘Weer ruim een half uur staan wachten in deze apotheek. Heel vervelend, zeker als je regelmatig met een herhaalrecept komt. Als je er wat van zegt, schieten ze gelijk in de verdediging ‘

Apotheken die willen werken aan hun klanttevredenheid, doen er goed aan om vooral de wachttijden en de bejegening aandacht te geven. Dat is de conclusie die de Patiëntenfederatie NPCF trok na een onderzoek naar de 5.343 waarderingen voor apotheken op de website ZorgkaartNederland.


In dit hoofdstuk lees je hoe apotheken hier in de praktijk aan werken.