Kwaliteitsverbetering
met de LEAN-principes

Veel organisaties gebruiken de LEAN-principes om de kwaliteitszorg vorm te geven. De LEAN-filosofie is ontwikkeld in Japan. Lean betekent letterlijk slank of soepel. Binnen de LEAN-filosofie staan twee begrippen centraal: waarde en verspilling.

Waarde en verspilling

Alle bedrijfsprocessen moeten bijdragen aan waarde voor de klant. Alles wat daar niet aan bijdraagt, kun je zien als verspilling. Processen moeten zo min mogelijk verspilling bevatten.

Wanneer je deze filosofie vertaalt naar de praktijk in de apotheek, kun je bij waarde denken aan een tevreden klant, een efficiƫnt ingerichte apotheek, makkelijk bereikbare voorraden en aan ondersteunende processen die optimaal georganiseerd zijn.


Voorbeelden van verspilling in de apotheek:

  • over- of onderproductie: bijvoorbeeld te veel oogdruppels produceren met een korte vervaldatum;
  • beweging: bijvoorbeeld steeds handelingen op verschillende plekken in de apotheek moeten doen;
  • talent verspillen: talent van mensen verspillen of helemaal niet gebruiken;
  • fouten maken: bijvoorbeeld iets verkeerd afleveren of verkeerde medicijnen van de leverancier binnenkrijgen - het herstellen van fouten kost veel extra tijd;
  • (over)bewerking: zoals het recept dat twee keer nagekeken wordt en gescand.