Jouw rol binnen de kwaliteitszorg

Jij hebt extra taken binnen kwaliteitszorg in jouw apotheek. Wat moet je daarvoor in huis hebben? Welke kennis, vaardigheden en houding vragen deze taken?

Hadassa

Hadassa werkt al negen jaar bij apotheek De Vijzel. Sinds drie maanden is zij officieel ‘apothekersassistent Kwaliteitszorg’.

Die rol past perfect bij haar. Zij is iemand met veel kennis en ervaring in het vak. Ze heeft oog voor kwaliteit, komt vaak met nieuwe ideeën om de dienstverlening te verbeteren en houdt haar collega’s scherp.

Daarnaast is ze ook iemand die zich graag vastbijt in een bepaald onderwerp. Zo heeft ze zich verdiept in het onderwerp privacy. Met haar enthousiasme heeft ze het team weten te overtuigen van het belang van betere privacy. Er zijn verschillende verbeteracties uit voortgekomen en ook de procedures zijn aangepast. De apotheek voldoet nu niet alleen aan de AVG, uit het klanttevredenheidsonderzoek blijkt dat de cliënten meer privacy in de apotheek erg waarderen.

De apotheker vond het tijd om Hadassa nu een officiële rol te geven binnen de kwaliteitszorg.

Taken

Taken rond kwaliteitszorg kunnen heel divers zijn. Voorbeelden van taken die apotheekmedewerkers kunnen hebben in de kwaliteitszorg:

  • kwaliteitsrisico’s signaleren;
  • verbeteracties voorstellen;
  • de kwaliteit van de dienstverlening bespreken met het team;
  • klanttevredenheidsonderzoeken uitzetten;
  • schrijven van een procedure of werkinstructie;
  • nieuwe of aangepaste procedures en werkinstructies bespreken in het werkoverleg;
  • evalueren van verbeteracties en procedures, en werkinstructies hierop aanpassen;
  • analyseren van fouten en klachten;
  • kwaliteitsmetingen uitvoeren.

Kennis

Om taken binnen kwaliteitszorg uit te voeren, heb je kennis nodig. Je moet goed op de hoogte zijn van geldende wet- en regelgeving, richtlijnen, procedures, normen en standaarden op het gebied van kwaliteitszorg. En, natuurlijk ben je ook bereid die kennis op peil te houden.

Houding

Als medewerker kwaliteitszorg ben je goed in staat je te verplaatsen in de cliënten. Je kunt naar de apotheek kijken door de ogen van de cliënt. Hoe kun je als apotheek de cliënten nog beter van dienst zijn? Je hebt niet alleen oog voor de externe klanten, maar ook voor de interne klanten, je collega’s. Wat is er nodig om het werk in de apotheek goed te kunnen doen en prettig te kunnen werken?

Daarnaast houd je ervan om zaken uit te pluizen. Je bent accuraat, nauwkeurig en precies,en je kunt je goed verplaatsen in de ander.

Vaardigheden

Kwaliteit leveren doe je samen. Dat betekent dat je communicatief bent en anderen kunt enthousiasmeren. Je kunt goed organiseren en plannen en bent administratief vaardig.

Vragen

Herken jij jezelf in deze taken, kennis, houding en vaardigheden? Wat zou je verder willen ontwikkelen?