Misverstanden over hoofdpijn

LIEVER ALEVE®

Maryan, 43 jaar, staat aan de balie. Ze vraagt om Aleve®. “Het is tegen hoofdpijn. Dat heb ik zo af en toe. Eigenlijk wil ik liever geen medicatie slikken. Maar als ik echt knallende koppijn heb zoals nu, doe ik het wel. Ik kies wel bewust voor Aleve®. Ibuprofen is slecht voor je maag heb ik begrepen.”

WEEKENDHOOFDPIJN

Jos de Roos komt in de apotheek voor paracetamol. “Ik heb echt elk weekend hoofdpijn”, zegt hij. “Ik begrijp het niet, want juist in het weekend slaap ik uit en drink ik minder koffie.“

LIEVER PARACETAMOL

Alfons van Steenbergen heeft last van migraine. Soms wel twee of drie keer per maand. Het komt ook steeds vaker terug. Hij komt voor paracetamol in de apotheek. “Ik neem paracetamol, desnoods veel en vaak. Ik red het ermee, en paracetamol heeft tenminste geen bijwerkingen. En ja, aan migraine is nou eenmaal verder weinig te doen“

Misverstand 1

Paracetamol kan geen kwaad

Paracetamol heeft inderdaad weinig bijwerkingen en interacties met andere middelen. Bij fors overgebruik kan de cliënt schade aan de lever oplopen.

Vaak paracetamol gebruiken bij hoofdpijn en zeker bij migraine, kan echter leiden tot medicatieovergebruikshoofdpijn.

Hans Carpay, neuroloog, legt uit dat juist bij mensen met migraine dit risico op de loer ligt. Het is aan te raden veel eerder met migraineklachten naar de huisarts of neuroloog te gaan. ‘Onderbehandelen’ met pijnstillers maakt de klachten op de lange duur juist ernstiger.

Misverstand 2

Medicatie die je bij de drogist kan kopen, kan geen kwaad

Omdat NSAID’s als acetylsalicylzuur, ibuprofen of naproxen vrij verkrijgbaar zijn, denken mensen vaak ook onterecht dat ze onschuldig zijn. Deze middelen geven veel interacties met andere geneesmiddelen en kunnen ernstige bijwerkingen hebben, zoals maagbloedingen.

Er zijn ook cliënten die weten dat ibuprofen bijwerkingen en interacties heeft, maar denken dat NSAID’s die onder een merknaam worden verkocht zoals Aleve® (naproxen), Advil® (ibuprofen) en aspirine (acetylsalicylzuur)

die bijwerkingen niet hebben.

Misverstand 3

Het heeft geen zin om met hoofdpijnklachten naar de dokter te gaan

Af en toe een keer hoofdpijn na een drukke dag, dat hoort er inderdaad bij. Maar een bezoek aan de huisarts als de klachten het dagelijks functioneren regelmatig beperken, is zeker niet overdreven. Het is juist aan te raden. Zo kan medicatieovergebruikshoofdpijn worden voorkomen en kunnen eventueel onderliggende aandoeningen worden aangepakt. Ook kan de huisarts helpen uitlokkende factoren te achterhalen.

Misverstand 4

Van koffie drinken krijg je hoofdpijn

Van te veel koffie drinken kun je inderdaad hoofdpijn krijgen. Maar, koffie in kleinere hoeveelheden geeft vaak juist verlichting bij hoofdpijn. Daarnaast kun je ook hoofdpijn krijgen als je gewend bent veel koffie te drinken en ineens minder of geen koffie drinkt (ontwenningsverschijnselen). Een goede richtlijn is een maximum van 300 à 400 milligram cafeïne per dag. Dat zijn drie tot vier koppen koffie. De gevoeligheid voor cafeïne kan echter erg per persoon verschillen.

Cafeïne zit ook in thee, hoewel in veel kleinere hoeveelheden. Cafeïne in thee wordt ook wel theïne genoemd. Theïne en cafeïne worden vaak als 2 aparte stoffen gezien, maar het is precies dezelfde stof. Cafeïne zit ook in energiedrankjes, cola, ijsthee, chocolade en chocolademelk. Ook in decafé zit een kleine hoeveelheid cafeïne. Veel mensen denken dat groene thee cafeïnevrij is, maar dit is niet zo. Rooibosthee en zoethoutthee bevatten geen cafeïne, maar werken wel bloeddrukverhogend.

Misverstand 5

Uitslapen helpt tegen hoofdpijn

Juist een verandering in slaapritme kan hoofdpijn geven. Te weinig slaap kan leiden tot hoofdpijn, maar te lang slapen ook. Het beste is een vast ritme. Dat betekent dat je beter op tijd op kan staan en als je moe bent, wat eerder gaat slapen.

Misverstand 6

Stress veroorzaakt hoofdpijn

Stress kan een factor zijn die hoofdpijn uitlokt. Toch is het te kort door de bocht om te stellen dat stress hoofdpijn veroorzaakt. Dit kan met onderzoek niet worden onderbouwd. Stress kan wel hoofdpijn uitlokken of verergeren. Vooral bij spanningshoofdpijn kunnen bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen of het masseren van de spieren dan ook zinvol zijn.