Medicatieovergebruikshoofdpijn

MARIELLE (42 jaar)

“In de tijd dat ik ging scheiden had ik het moeilijk en zorgde ik slecht voor mezelf. Ik had vaak hoofdpijn en nam dan pijnstillers. Paracetamol, ibuprofen en naproxen. Het werd op een gegeven moment een gewoonte. Zodra ik hoofdpijn voelde opkomen, slikte ik pijnstillers. Ik had altijd wat stripjes in mijn tas zitten. Op een gegeven moment had ik dagelijks hoofdpijn. En daardoor ging ik nog meer pijnstillers gebruiken.”

Wat is het?

Medicatieovergebruikshoofdpijn is hoofdpijn die wordt veroorzaakt door overmatig gebruik van geneesmiddelen tégen hoofdpijn. Zoals Mariëlle in de casus benoemt, is medicatieovergebruikshoofdpijn vaak het gevolg van gewenning. Het wordt een gewoonte om naar pijnstillers te grijpen. Door het continu innemen van de geneesmiddelen neemt de hoofdpijn echter steeds toe. De symptomen zijn afhankelijk van de soort hoofdpijn waarvoor de medicatie overmatig is ingenomen. Bij overmatig gebruik van geneesmiddelen voor migraine kan de migraine vaker terugkomen en zelfs leiden tot dagelijkse aanvallen. Bij overmatig gebruik van pijnstillers tegen spanningshoofdpijn, kan dagelijkse hoofdpijn ontstaan met soms migrainekenmerken.