De meerwaarde van de apotheek bij hoofdpijn

Hoofdpijn is één van de meest voorkomende klachten. Iedereen heeft er wel eens last van. Er zijn veel variaties en soorten hoofdpijn. Ook de ernst van de klachten en de frequentie waarin de klachten optreden kan sterk verschillen. Daarnaast reageren cliënten met hoofdpijn heel verschillend op medicatie.

Bij medicatie op recept is het belangrijk dat je in de apotheek goed rekening houdt met die individuele verschillen. Dat kan door interesse te tonen, regelmatig te vragen hoe het gaat met de cliënt en steeds te kijken welke service je kunt bieden.

Juist omdat hoofdpijn zoveel voorkomt, zoeken cliënten vaak geen hulp bij hoofdpijnklachten. In plaats daarvan grijpen zij al snel naar pijnstillers die zij vrij kunnen kopen bij de drogist of in de apotheek.

Dat deze middelen kunnen leiden tot medicatieovergebruikshoofdpijn, bijwerkingen kunnen hebben of niet goed samen kunnen met andere geneesmiddelen is vaak niet bekend bij cliënten.

Daarnaast weten veel cliënten met hoofdpijnklachten niet dat een arts wel degelijk wat kan betekenen bij hoofdpijnklachten. Daarom is het belangrijk dat je tijdig doorverwijst naar een arts.

Dit betekent dat er veel kansen zijn om juist bij hoofdpijnklachten de meerwaarde van de apotheek te tonen!