Inleiding

Hoe ervaren cliënten de gespreksvoering in de apotheek?

Stephanie (43)

'Ik gebruik antidepressiva. Met lood in de schoenen ging ik destijds naar de apotheek om het voor de eerste keer op te halen. Maar het was een fijn gesprek! De apothekersassistent stelde me op mijn gemak en ik kon eerlijk en open over mijn twijfels praten. Dat vond ik heel bijzonder en heb ik als heel prettig ervaren.’

Noor (22)

‘Als ik hoofdpijn heb, gebruik ik Aleve®. Laatst was de drogist gesloten en kocht ik het bij de apotheek. Ik kreeg gelijk allemaal vragen op me af. Voor wie is het? Waarvoor is het? Hoe lang heeft u al klachten? Kunt u het niet af met paracetamol? Goed bedoeld misschien, maar ik had het gevoel dat ik iets misdaan had. Volgende keer ga ik weer naar de drogist.’


Wim (68)

‘Ik rook al 30 jaar. Ik heb het vaak benauwd. Nu heb ik ook nog COPD. En nog lukt het me niet te stoppen. Ik schaam me daarvoor. Laatst vroeg een assistent in de apotheek hoe het me ging. Ik zei ‘niet best, ik zou eigenlijk moeten stoppen met roken’.Ze begreep hoe lastig dat voor mij was. We kwamen erover in gesprek. Ik ben altijd welkom in de apotheek als ik er zelf aan toe ben om te stoppen, zei ze. Misschien dat ik binnenkort toch een keer langs ga…’


Gerard (82)

‘Sinds mijn vrouw overleden is gaat het niet goed met me. Dat vertelde ik aan de apothekersassistent. En ook dat ik laatst zomaar was gevallen. Ik ben vaak duizelig. Ik dacht dat dat door de stress en het verdriet kwam. In de apotheek zeiden ze dat het ook aan mijn medicijnen kan liggen. Nu gaat de apotheker met mijn dokter bellen en kijken of de medicijnen aangepast kunnen worden, zodat ik minder snel duizelig word.’

Vraag

Hoe denk je dat de cliënten in jouw apotheek de manier van gespreksvoering in de apotheek ervaren?