Communicatie

Bekijk het filmpje van het leefstijlgesprek en denk daarna eens na over de volgende vragen:

Wat vind je goed gaan in het gesprek?

Wat zou jij zelf nooit doen?

Wat zou je zelf willen toevoegen?

Begeleiden bij geneesmiddelengebruik

De belangrijkste taak van jou als apothekersassistent is elke cliënt zorgvuldig te begeleiden bij zijn geneesmiddelengebruik. Twee dingen die parallel lopen in een gesprek met je cliënt, zijn een vertrouwensband proberen te krijgen en tegelijkertijd structuur aanbrengen in je gesprek.

Waarom een vertrouwensband?

Als je een vertrouwensband met je cliënt weet op te bouwen, zal je cliënt sneller vertellen wat hij lastig vindt, waar hij mee zit. Zo kun jij eerder signaleren waar knelpunten zitten, waar het niet goed gaat. Daar kun je dan meteen op inspelen: de cliënt geruststellen, nogmaals uitleg geven, meedenken met oplossingen.

Maar hoe bouw je zo’n band, in een toch betrekkelijke korte tijd, op? Dat kun je doen door een betrokken houding aan te nemen, oprechte interesse te tonen, passende gebaren te maken, oogcontact te maken en een vriendelijk stemgebruik.

Waarom structuur aanbrengen?

Door structuur aan te brengen in je gesprek, sla je geen belangrijke zaken over en krijgt je cliënt niet twee keer dezelfde informatie. En het scheelt uiteindelijk ook tijd als je volgens een vaste structuur werkt. Laten we eens kijken hoe je structuur kunt aanbrengen, bijvoorbeeld door in een gesprek de volgende 4 fasen met voorbeeldvragen aan te houden.

Voorbeeldvragen

Begin consult

Informatie inwinnen

Uitleg en advies

Afsluiting consult