De bezorging terugkoppelen

De bezorging zit erop. Terug in de apotheek geef je over een aantal zaken een terugkoppeling aan de apothekersassistent of de apotheker. Door voorvallen te melden en te bespreken kun jij de volgende keer je werk weer beter doen. De apotheek krijgt zo goed zicht op wat er speelt en kan de bezorgservice verbeteren. Waarover geef je een terugkoppeling?


Niet-bezorgde medicatie

Wanneer je medicatie mee terugneemt naar de apotheek, meld je dit aan een van de assistenten of de apotheker. Dat geldt zeker voor koelkastartikelen, want die moeten weer zo snel mogelijk terug de koelkast in.

De assistent laat de betreffende cliënt weten dat hij de medicijnen kan ophalen in de apotheek. Het kan ook zijn dat een nieuwe bezorgafspraak wordt gemaakt.

Oude medicijnen

De oude niet-gebruikte medicijnen die cliënten goed verpakt hebben

meegegeven, lever je in bij de assistent. Eventuele opmerkingen van de cliënt

hierover geef je door. In sommige apotheken kun je het geneesmiddelenafval zelf droppen.

Vragen en opmerkingen van cliënten

Op de bezorglijst heb je aantekeningen gemaakt van vragen of opmerkingen

van cliënten over de bezorging en medicatie. Geef deze door aan de

verantwoordelijk assistent. Het is belangrijk dat je dit duidelijk en precies doet.Allereerst kan het belangrijk zijn voor de gezondheid van de cliënt, zeker als het om zaken gaat als bijwerkingen of hoe de medicatie gebruikt moet worden. Maar daarnaast staat de betrouwbaarheid van de apotheek op het spel. Als zaken niet of niet goed worden doorgegeven, verliest de cliënt het vertrouwen in de apotheek.

Ontvangen geldbedragen

Na de bezorging overhandig je de ontvangen bedragen aan de apotheek. Op de

bezorglijst staat vaak hoeveel die dag moet zijn afgerekend. Wanneer er

onverhoopt een kasverschil is ontstaan, probeer dan altijd te achterhalen hoe

dat is gekomen. Zo kun je voorkomen dat je opnieuw een fout maakt.

Lastige situaties die zijn voorgevallen

Bespreek lastige situaties waarmee je tijdens de bezorging te maken hebt gehad. Het kan gaan om gedrag van cliënten of om cliënten waar je je zorgen over maakt.

Het kan ook gaan om situaties waarin je niet zo goed weet wat je moet doen. Schaam je daar niet voor, door hulp te vragen laat je zien dat je wilt leren en je werk goed wilt doen!

Daarnaast is het soms fijn om te praten over emotionele dingen die je mee maakt. Is er iemand overleden, heb je een ongeluk(je) gehad met de auto of had je te maken met een agressieve cliënt, dan is het niet meer dan logisch dat je je verhaal kwijt moet.

Niet-pluis-situaties

Je kunt situaties tegenkomen die je niet helemaal vertrouwt, maar je weet niet zo goed of daar wel een goede reden voor is. Je hebt een niet-pluis-gevoel. Het kan van alles zijn: misbruik van geneesmiddelen, een mantelzorger die de zorg niet meer goed aankan, iemand die zichzelf verwaarloost of een cliënt die aan het dementeren is. Ga hier altijd met de apotheek over in gesprek. Jij bent op dat moment de oren en de ogen van de apotheek.

Let extra op bij bezorgingen door de brievenbus. Probeer als bezorger toch altijd een teken van leven te spotten. Controleer ook of er niet meerdere geneesmiddelen in de brievenbus liggen. Dit kan een teken zijn dat die persoon die medicijnen niet gebruikt en zelfs niet meer leeft.

Misschien is het niets, maar misschien ook wel. In dat laatste geval ben je blij dat je het hebt doorgegeven, er kan dan immers iets veranderen aan de situatie.

Gemaakte fouten

Meld en bespreek gemaakte fouten altijd in de apotheek, ook als het om jouw eigen fouten gaat. Bedenk dat iedereen fouten maakt. Juist door te kijken waar het fout ging en hoe het een volgende keer beter kan, voorkom je fouten in de toekomst. Het gaat er niet om wat fout is gegaan, maar hoe je dit in de toekomst kunt voorkomen.

Meld het ook direct als je schade hebt aan het voertuig of een verkeersboete hebt gekregen.

Om over na te denken

  • Als je een rapportcijfer moest geven voor het terugkoppelen van de bezorging bij jouw apotheek, welk cijfer zou dat zijn?
  • Zie jij verbetermogelijkheden bij het terugkoppelen van de bezorging?