Samenwerken in de apotheek

Als bezorger voer je je werk heel zelfstandig uit. Toch is samenwerken daarbij zeer belangrijk. Je hebt elkaar immers nodig om goede service te leveren. En juist omdat je zo zelfstandig werkt, is het belangrijk dat je goede afspraken maakt over de bezorging en zaken goed terugkoppelt. Samenwerking betekent ook dat je elkaar helpt en van elkaar leert. En dat je elkaar steunt als je het moeilijk hebt, privé of in het werk. Om goed te kunnen samenwerken, is goede communicatie onmisbaar!

Hieronder lees je een aantal belangrijke uitgangspunten voor een goede samenwerking.

Leren van fouten

Iedereen maakt fouten. Van jongs af aan leer je dat je geen fouten moet maken, dus je hebt het er misschien liever niet over. Toch is het belangrijk om te praten over fouten. Alleen zo kun je voorkomen dat jij of je collega’s in de toekomst dezelfde fout maken.

Maak je een fout? Kijk hoe je de fout kunt herstellen. Bied eventueel je excuses aan de cliënt aan, als hij of zij er hinder van heeft ondervonden en leg uit hoe je de fout gaat herstellen. Bespreek een gemaakte fout met je leidinggevende.

Maakt een collega een fout? Kijk dan hoe je kunt helpen de fout te herstellen en denk mee hoe je dit soort fouten in de toekomst kunt voorkomen.


De kracht van complimenten

‘We zijn echt heel blij met jouw inzet,’ zegt je leidinggevende. ‘Fijn dat je terug bent van vakantie. Ik vind het altijd fijn je te zien’, zegt een cliënt. ‘Je pikt het werk echt snel op. Het is fijn werken zo’, zegt de apothekersassistent.

Een compliment krijgen is fijn. Krijg je complimenten, dan maken je hersenen stofjes vrij die je een gevoel van beloning geven. Je krijgt er energie van en wilt er nog harder tegenaan.

Je collega’s vinden het ook fijn om een compliment te krijgen. Elkaar af en toe een welgemeend compliment geven, bevordert de samenwerking!


Doe verbetervoorstellen

Maria en haar collega-bezorger brachten de bestellingen altijd rond met de bestelbus van de apotheek. Steeds vaker hadden zij problemen met parkeren. Maria zag in een tijdschrift in de apotheek een artikel staan over een apotheek die een elektrische fietskar had voor de bezorging. Ze liet het de apotheker zien. Die vond het een goed idee. Nu is er naast een bus, ook een elektrische fietskar.


Tijdens je werk kom je vast wel eens zaken tegen die handiger of beter kunnen. Bespreek je ideeën met je leidinggevende. Het is natuurlijk helemaal mooi als je niet alleen aangeeft wat je niet goed vindt, maar als je ook ideeën hebt over hoe het beter kan. Je weet maar nooit wat er mogelijk is!


Elkaar feedback geven

Feedback is de ander vertellen hoe zijn gedrag op jou overkomt. Zo meteen lees je meer over feedback ontvangen en feedback geven. Van feedback kun je veel leren. Vaak is het moeilijk om naar jezelf te kijken en te bedenken wat je kunt verbeteren of wat je al goed doet. Een ander ziet dat vaak veel scherper. Als elkaar feedback geven binnen het team iets heel gewoons is, dan kun je veel van elkaar leren.


Blijven leren

Om je werk gemotiveerd te blijven doen, is blijven leren heel belangrijk. Werk je al wat langer op dezelfde plek? Bespreek dan gerust met je leidinggevende of er mogelijkheden zijn om je verder te ontwikkelen. Misschien zijn er extra taken die je kunt oppakken, die je van een collega kunt leren. Of misschien kun je een cursus volgen.