De bezorging voorbereiden

Een goed begin is het halve werk. Voordat je de medicatie gaat bezorgen, bereid je je goed voor. Is alles duidelijk wat er op de bezorglijst staat? Heb je de meest handige route bepaald? Zijn alle bestellingen aanwezig en compleet? Zijn alle verpakkingen klaar voor het vervoer? Komen er op het laatst nog bestellingen bij? En zijn er middelen die extra zorgvuldigheid vragen tijdens het vervoer, zoals koelkastartikelen?

Klaarmaken van de bestelling

De apothekersassistenten maken de bestellingen klaar. Verkeerd medicatiegebruik kan de gezondheid ernstig schaden. Daarom moeten de apothekersassistenten heel zorgvuldig te werk gaan. De assistent controleert of de medicatie goed samen kan met andere medicatie die de cliënt gebruikt. Soms moet de assistent overleggen met de huisarts of specialist of een medicijn misschien beter gewisseld kan worden. Als de ene apothekersassistent de medicatie klaarmaakt, wordt alles door een collega-assistent nog eens gecontroleerd.


De assistent zorgt er ook voor dat alle medicatie en hulpmiddelen zorgvuldig zijn ingepakt. Dat moet zo gebeuren dat de inhoud niet kan beschadigen. Door beschadigingen kunnen geneesmiddelen onbruikbaar worden en dat is een kostbare zaak. Daarnaast moet zij ervoor zorgen dat de juiste adresetiketten op de juiste pakketjes worden geplakt.

Je zult begrijpen dat zorgvuldigheid en veiligheid voor alles gaan. Het kan daardoor soms wat langer duren voor de bestellingen klaar zijn. Heb hier geduld voor en vraag eventueel hoe lang het ongeveer kan duren. Misschien kun je in de tussentijd wat andere bezorgingen wegbrengen.

Bestellijst doornemen

Hoe de bezorglijst tot stand komt, verschilt per apotheek. Op welke manier de bezorglijst ook tot stand is gekomen, bestudeer deze altijd heel grondig voordat je de route gaat bepalen. Is er iets onduidelijk, vraag het dan altijd na.

Spoedrecepten

Als een recept spoed is, dan wordt dat aangegeven door de vermelding SPOED of CITO. CITO is Latijn voor snel of spoed. Het is dan belangrijk dat de cliënt de medicatie snel krijgt. De bestelling moet met voorrang behandeld worden en zo snel mogelijk worden afgeleverd. Je geeft hier dus altijd voorrang aan. Probeer je bezorgroute vanuit hier verder te plannen.

De bestellingen controleren

Controleer vervolgens of alle bestellingen op de bezorglijst aanwezig zijn. Wanneer een bestelling nog ontbreekt, overleg je dit met de assistent.

Aandachtspunten bij het controleren van de verpakkingen:

  • De verpakking bevat een adres.
  • De medicatie is netjes verpakt (geen vlekken of vocht).
  • De verpakking is niet beschadigd (geen scheuren).
  • De verpakking bevat de vereiste stickers.
  • De bestelling is volledig.


Sommige apothekers plakken extra stickers op hun verpakkingen. Een voorbeeld is een ‘tegoed’-sticker. Deze geeft aan dat een deel van de bestelling nageleverd wordt.

Om over na te denken

  • Als je een rapportcijfer moest geven voor het voorbereiden van de bezorging bij jouw apotheek, welk cijfer zou dat zijn?
  • Zie jij nog verbetermogelijkheden bij het voorbereiden van de bezorging?