De bezorging uitvoeren

Je belt aan om de bestelling af te leveren. Wat zijn daarbij aandachtspunten?

Heb je de juiste persoon voor je?

In de Geneesmiddelenwet staat dat de apotheek een geneesmiddel altijd persoonlijk aan de cliënt moet overhandigen. Dat betekent dat jij de bestelling overhandigt aan de persoon die genoemd staat op de bestellijst. Alleen als je van de apotheek hebt doorgekregen dat je de medicatie aan iemand anders mag overhandigen, kun je dat doen.

Je controleert dus altijd of je de juiste persoon op het juiste adres voor je hebt. Veel apotheken vragen hun cliënten ook om zich te identificeren. Anders kun je dat doen door te vragen naar de naam van degene die de deur opendoet. Als je deze persoon inmiddels goed kent en je hebt de naam al gecontroleerd, hoeft dat niet iedere keer opnieuw. Bijna alle apotheken vragen hun cliënten te tekenen voor ontvangst.

Misbruik van geneesmiddelen

Je moet weten of je de medicatie bij de juiste persoon aflevert in verband met privacy, maar ook om misbruik te voorkomen. Sommige geneesmiddelen zijn populair als partydrug of mensen zijn eraan verslaafd. Daarom proberen sommige mensen om via de apotheek aan geneesmiddelen te komen die de arts hun niet (meer) wil voorschrijven. Het gaat dan vaak om middelen die onder de Opiumwet vallen, zoals slaappillen, pijnstillers en antipsychotica. Mocht je een vermoeden hebben dat er iets niet in de haak is, aarzel dan niet om dit te bespreken in de apotheek!

Karel is bezorger bij apotheek De Vijzel. Een tijd lang moest hij regelmatig een baxterrol door de brievenbus doen bij een woonboot. Er was nooit iemand aanwezig. De gordijnen waren altijd gesloten en de boot zag er verwaarloosd uit. Karel vertrouwde het niet en meldde het in de apotheek. De apotheker zocht het uit. Er bleek inderdaad sprake te zijn van drugshandel en fraude.

Zwaar tillen

Het kan zijn dat je grote bestellingen moet afleveren bij bijvoorbeeld een verzorgingshuis. Let dan goed op je houding bij het tillen. Zo voorkom je blessures of slijtage op de langere termijn.

Kijk op www.ergonomiesite.be hoe je goed kunt tillen.

Afrekenen

‘Bij onze apotheek worden cliënten tegenwoordig gebeld over de eigen bijdragen en loopt de betaling via de apotheek. Een hele opluchting, want er was altijd veel gedoe over de kosten sinds de invoering van het preferentiebeleid’, vertelt een bezorger van een grote apotheek.

Apotheken hebben het afrekenen van genees- en hulpmiddelen die niet worden vergoed, op verschillende manieren geregeld. Zeker als er onduidelijkheden zijn of je hebt veel te maken met cliënten die ontevreden zijn over de kosten, kan het afrekenen stressvol zijn voor de bezorger. Bespreek in de apotheek wat je moet doen als cliënten het niet eens zijn met de kosten. Bespreek als je tegen problemen aanloopt bij het afrekenen. Samen met de apotheek kun je zoeken naar oplossingen.

Bestellingen nooit onbeheerd achterlaten

Stel dat je twintig bestellingen bij je hebt en je rijdt met een bakfiets. Je moet bij mevrouw Janssen medicatie afleveren. Zij woont in een flat op driehoog. Bij een auto sluit je de auto af en ga je naar boven. Bij een bakfiets is het lastiger.

Wat doe je?

Gezien de privacy ben je verplicht om alle overige pakketjes mee te nemen naar boven. Je mag de medicatie nooit onbeheerd achterlaten. Levert dit problemen op, bespreek dan met de apotheek of er bijvoorbeeld een handige tas voor is die je kunt gebruiken.

Om over na te denken

  • Als je een rapportcijfer moest geven voor het uitvoeren van de bezorging bij jouw apotheek, welk cijfer zou dat zijn?
  • Zie jij verbetermogelijkheden voor het uitvoeren van de bezorging?